Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Őszre csődbe mehet a BKV

2008.04.12

Nonstop, 24 órás sztrájkot tart április 18-án nulla órától a BKV huszonkét szakszervezete, mivel a főváros továbbra sem teljesíti követeléseiket. Az álláspontok a hétfői félnapos sztrájk óta sem közelednek egymáshoz. "Megpróbáljuk megoldani" – ennyit vállal a főváros. "Megoldjuk" – ezt várják el a szakszervezetek a vállalat hosszú távú finanszírozásának biztosítására.

"Akár már szeptemberre csődhelyzet alakulhat ki a BKV-nál, ha nem talál megoldást a tulajdonos főváros" – mondta lapunknak Gulyás Attila, a legnagyobb BKV-szakszervezet vezetője. A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnökhelyettese szerint csőd esetén három út áll majd a vezetők előtt. Nem fizetik ki a béreket, ami a társaság összeomlásával egyenlő. Visszafogják a teljesítményt harminc-negyven százalékkal, miközben a jelenlegi tervekben még ötszázalékos járatritkítás szerepel. A BKV megszűnik, feldarabolják, a megmaradó szolgáltatást több helyről lehet majd igénybe venni. A szakszervezetek egyiket sem szeretnék. Ehelyett azt kérik a fővárostól, írásban garantálja az idei 10-15 milliárdos működési hiány fedezetét, valamint a nyolcvanmilliárdos hiány konszolidálását akár három-négy éves időtartam alatt. Továbbá azt, hogy a mindenkori működési költségek viselésére kössön megállapodást a főváros a kormánnyal. Az évi 110-120 milliárd forintból gazdálkodó BKV kasszájába negyvenmilliárdot fizetnek az utasok, a maradék hárulna a két fenntartóra.

A szakszervezetek több forrást is bevonhatónak tartanak: a gázolaj áfájának visszatérítését, kedvezményes áramvásárlást, a behajtási és a parkolási díjak felhasználását.

A városvezetőség egy hete levelet küldött a pénzügyi tárcának, s abban 18,5 milliárd forintot kér. A városháza azzal hitegette a szakszervezeteket, hogy csütörtökre megérkezik a válasz, addig ne jelentsenek be újabb sztrájkot. Tegnap azonban már arról tájékoztatták az érdekvédőket, hogy csak a jövő hét elejére jön meg a küldemény. "Azt hiszem, két hét éppen elegendő arra, hogy megérkezzen egy levél, és a tulajdonos eldöntse, valóban akar-e megoldást a BKV megmentésére" – közölte Gulyás Attila.

A másik követelés teljesítése nem kerülne ennyi pénzbe, ám roppant kínos lenne a városházának. Ahogy egy szakszervezeti vezető lapunknak mondta: a fővárosnak és a BKV-nak komoly presztízsveszteség lenne beismerni, hogy a járatritkítási programot vissza kell vonnia, mert értelmetlen. Az érdekvédők változatlanul ragaszkodnak ahhoz, hogy töröljék a terveket, a munkavállalók bevonásával készítsenek újat, ahogy erre decemberben ígéretet kaptak. A városüzemeltetési bizottság a jövő héten tárgyalja a program részleteit, így aztán a szakszervezetek el sem tudják képzelni, hogyan szólhatnának bele a rövidesen a főpolgármester asztalára kerülő tervekbe.
A BKV Zrt. értetlenül áll az újabb sztrájkbejelentés előtt, hiszen már számos engedményt tett – tudatta a társaság.