Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Megsüketülhetnek a BKV metróvezetői

2009.10.03

Az Managla értesülése az egészségre is ártalmas zajszintet mért az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség a metrókocsik vezetőfülkéjében. A megoldás speciális fejhallgató lehet, ám ez többeknek nem tetszhet, mert „lenyomja a hölgy dolgozók frizuráját”.

metro

Úgy tudjuk, hogy 2009. június 22-én az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség névtelen bejelentés alapján zajszintmérést végzett alagútban közlekedő metró motorkocsi vezetőfülkéjében. A vizsgálat során 100 decibel érték körüli zajszintet is mértek.

BKV-s forrásaink szerint a hatóság figyelmeztette a közlekedési céget, hogy az ellenőrzést megismétlik, addig a cégnek találnia kell valamilyen megoldást.

Mint megtudtuk, az egyik lehetséges kitörési pont egyéni védőeszköz, azaz speciális fejhallgató bevezetése. A vezető a vezeték nélküli (bluetooth) kapcsolat segítségével kommunikálhat, a külvilág zajait viszont alacsonyabb zajszinten hallja.

A vezetéshez szükséges hangjelzések (éberségi, utastéri vésztelefon, CMC sebességhatár-hangjelzés, fülkeőr) egyértelmű hallhatóságára tervezetek készülnek. Ilyen rendszer működik többek között a német vasutak mozdonyain is.

A fejhallgatót forgalmazó cég állítása szerint a széles fejpánt nem nyomja a fejet; illetve a fejhallgató rész – bőrbarát - zselés felületen érintkezik a fejbőrrel. Az érdeklődő szakszervezetek megtudták, hogy a fejhallgató-pánt feltehetőleg lenyomja a hölgy dolgozók frizuráját; illetve kánikula esetén sem mindig fog felhőtlen örömet okozni viselőjének.

A kelet-nyugati, 2-es vonalon hamarosan forgalomba álló Alstom metrókocsik vezetőfülkéjében ilyen zajproblémákra valószínűleg nem kell számítani. A kisföldalatti esetében egyelőre nem látszik különösebb akadály.

A metrókocsik zajártalom-csökkentésének ügyében egyelőre még nincs döntés, keresik a legolcsóbb és leghatékonyabb megoldást.

A BKV közleménye szerint a felügyelőség ellenőrzése 2009. július 22-én volt, amikor a metrószerelvények zajszintjét vizsgálták. A hivatalos határozat szerint a zajszint mérési eredmény még nyitott ablak mellett is legfeljebb 95-100 decibel volt. A társaság nem kapott bírságot a metrószerelvények zajszintje miatt.

A határozat 2009. szeptember 15-i határidővel kérte a metrószerelvényeknél típusonként a vezetőfülkék kockázatértékelését elvégezni és ezt követően a munkavállalók egészségkárosodásának elkerülése érdekében megelőző intézkedéseket kidolgozni. A kockázatértékelés és az intézkedési terv határidőre elkészült, a bevezetése folyamatban van.