Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Még több embert a BKV-ra - az autósok egy része átcsábítható

2008.06.28

Kép fiatalok, a kisgyermekesek és a középkorú családok bevonásával, illetve rendszerben tartásával lehetne növelni a BKV-t használók számát Budapesten - derül ki a közlekedési vállalat új kutatásából. Sokan ugyanis pusztán azért választják az autót, mert nem rendelkeznek elég információval a közösségi közlekedésről vagy előítéleteik vannak. A megoldás több P+R parkoló, sűrűbb járatok és a kevesebb átszállás lehetne.Egy a közelmúltban készült kutatás szerint körülbelül 30-50 ezer utassal lehetne növelni a BKV szolgáltatásait igénybe vevők számát - mondta lapunknak Regőczi Miklós, a közlekedési vállalat kommunikációs és értékesítési vezérigazgató-helyettese.

A "Válassza a közösségi közlekedést!" című program nyugat-európai mintára készült; célja, hogy növelje a közösségi közlekedés lehetőségeinek kihasználtságát, és ezzel párhuzamosan csökkentse a személygépkocsi-használatot.

A modell abból indul ki, hogy az emberek gyakran nem elegendő vagy téves információkkal rendelkeznek a közösségi közlekedésről, és emiatt használnak inkább autót a közösségi közlekedés vagy akár az alternatív közlekedési módok, például a kerékpár helyett.

A kutatás során Pesthidegkúton, Budafokon, Mátyásföldön és Békásmegyeren 500-500 autóval rendelkező háztartást kerestek fel a BKV megbízásából, ebből összesen 354 háztartás jelezte részvételi szándékát. Összesen végül 241 ember csinálta végig a programot. A résztvevők 20 ingyenjegyet kaptak, hogy kipróbálják: érdemes-e autó helyett a BKV járatait választani. 

A fiatalok csábíthatók

Mint kiderült, a programban szívesebben vettek részt a nők, a fiatalabb korcsoportok tagjai, a legalább érettségivel rendelkezők, illetve a közepes vagy annál magasabb társadalmi státusú családban élők. A tanulmány szerint a program ideális alanyai inkább utasként, mint vezetőként használják a kocsijukat, legfeljebb 5 perc távolságra laknak egy BKV-megállótól, és ha csak alkalmanként is, de azért használják a BKV-t. 

Körülbelül 30-50 ezer embert lehetne bevonni a közösségi közlekedésbe


A legaktívabbnak a kismamák és a fiatal anyukák mutatkoztak, ők ugyanis általában rövidebb utazásokat tesznek meg, és több idejük is van. Ugyancsak aktívak voltak a középkorú családosok, akik bár rendelkeznek autóval, utazásaik egy részéhez a BKV-t használják, és gyerekeik is BKV-val járnak iskolába. A kutatás szerint ők azok, akik nagyobb P+R kapacitás mellett egyértelműen a közösségi közlekedést választanák utazásaikhoz.

Nyitottak voltak a fiatalok is; ez részben annak is köszönhető - állapítja meg a tanulmány -, hogy a felmérést is 20-25 éves fiatalok készítették, akik két alkalommal is felkeresték a programban résztvevőket, egy alkalommal pedig telefonon érintkeztek velük.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a résztvevők kétharmada gyakrabban járna BKV-val, ha több P+R parkoló lenne, és ha a közösségi közlekedésért az utazás hosszával arányosan kellene fizetni. A megkérdezettek fele gyakrabban utazna a BKV járataival, ha sűrűbben járnának, ha kisebb lenne a zsúfoltság a járműveken és ha kevesebbszer kellene átszállni. 

Zsigerből elutasítók

A programban való részvételt azok utasították el, akik amúgy is BKV-val járnak, akiknek a munkája, élethelyzete megköveteli a gépkocsihasználatot, illetve azok, akik nem is akarnak kísérletezni a közösségi közlekedéssel. Utóbbiak azok közül kerülnek ki, akik számára nincs semmi vonzó a közösségi közlekedésben, és ezzel párhuzamosan semmit sem tekintenek zavarónak az autóhasználatban.

Legtöbbjük számára a közösségi közlekedés nem több egyfajta szükségmegoldásnál; körükben a BKV megítélése igen rossz - függetlenül attól, hogy nem is használják. Ők azok - többségük egyedülálló férfi -, akik napi szinten szembesülnek a közlekedés helyzetének romlásával, de nem látnak összefüggést az autók számának növekedése és a közlekedés ellehetetlenülése között, így aztán egyéni felelősséget sem vállalnak a helyzet javításában. 

Max. 5 perc

A tanulmány szerint a program a jövőben elsősorban a fiatalokra (egyetemistákra, fiatal munkavállalókra) alapozható; azokra, akik mostanság szereznek jogosítványt, de még van tanulóbérletük, így megfelelő kommunikációval bent tarthatóak a rendszerben. Szintén lehet alapozni a nőkre (elsősorban kismamákra és kisgyermekes anyákra), a középkorú vagy annál fiatalabb családokra, illetve azokra, akiknek már vannak tapasztalatai a közösségi közlekedéssel kapcsolatban.

A program potenciális célterületei azok a városrészek lehetnek, ahol legfeljebb öt perces sétával megközelíthető egy BKV-megálló, vagy a legközelebbi közlekedési csomópontban van használható P+R parkoló, ilyenek elsősorban a külvárosi, családi házas övezetek. A kutatás megállapítja, hogy a külvárosi területeken személygépkocsival megtett utak alternatíváját jelenthetné a kerékpárhasználat, ehhez azonban szükség lenne a B+R (Bike & Ride) rendszer kiépítésére.

A BKV-nak jelenleg 600 ezer bérlettel rendelkező utasa van, ehhez jön még a napi 200-300 ezer jeggyel utazó. A közlekedési vállalat járatain naponta 4,5 millió utazást tesznek meg. Budapesten a közösségi közlekedés és az autóhasználat aránya (modal split) európai viszonylatban jónak számít: 60-40 százalékos.