Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Késve érkeznek az új metrókocsik

2008.03.26

Kép A BKV-nak szánt új metrószerelvények gyártása megkezdődött, noha a járműveknek még nincs meg a végleges típusengedélyük.

Folyamatos az egyeztetés a műszaki tartalomról az M2-es és az M4-es metró vonalára tervezett új járművek szállítása körül, bár azt már tudni lehet, hogy az eredeti szerződéshez képest késéssel érkeznek a fővárosba a szerelvények. A BKV Zrt. 2006 májusában kötött szerződést az Alstom vezette Budapest Metropolis Consortiummal: e szerint a gyártók az M2-es vonalára 22 darab öt-öt kocsiból álló, az épülő M4-esre pedig 15 darab négykocsis szerelvényt szállítanak. A szerződés értéke 263,63 millió euró (jelenlegi árfolyamon 67,75 milliárd forint). A szállító végleges ajánlatához képest azonban időközben több minden módosult. Ilyen például, hogy a kocsiszekrényeket nem Franciaországban, hanem lengyelországi gyárában készíti az Alstom, a villamos hajtás-vezérlés pedig Ganz-Skoda gyártmányú lesz az eredeti paraméterek szerint, de új fejlesztés keretében. Előbbire a hírek szerint azért kényszerült az Alstom, mivel franciaországi üzemeiben a megrendelések miatt kapacitáshiánnyal küszködik, a Ganz Transelektro Zrt. pedig – amellyel eredetileg konzorciumi tagként pályázott a francia nagyvállalat – időközben tönkrement. A gyártó kezdeményezésére a járművek padlószerkezete is módosult, ezt a szállító a BKV-val elfogadtatta.

A jelenlegi állapot szerint az M2-es vonalra a szerelvények 2008 novembere és 2009 szeptembere között érkeznek (eredetileg május végén kellene az első járműveket szállítani), ez után esedékes az M4-es vonal szerelvényeinek szállítása. A késedelmet az Alstom tavaly júliusban elismerte. Értesülésünk szerint a szállítás átütemezéséből adódó költségeket egyezteti a szállító és a megrendelő.

Az átütemezésre javarészt a járművek típusengedélyének késedelmes megszerzése miatt kerül sor. A konzorcium által benyújtott előzetes típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóság első olvasatban nem fogadta el, és hiánypótlásra szólította fel a gyártót. Bár a járművek az idén érkeznek, azaz a gyártás már megkezdődött, a végleges típusengedély még nincs meg.

A metrókocsik gyártásával és szállításával kapcsolatban megkerestük a BKV-t és az Alstomot is. A közlekedési vállalat a lengyelországi gyártást azzal indokolta, hogy a helyszínről a két fél közötti tárgyalások során állapodtak meg, a gyártás során különösebb műszaki probléma nem vetődött fel.

Arra azonban nem kaptunk választ, hogy a végleges ajánlat szerint alakult-e a gyártás, avagy időközben módosítottak a szerződésen.

Az Alstom közölte: a gyártó- és a fejlesztőegységeket 18 kiválósági központban működtetik világszerte. A Budapestre szánt kocsikat a cég franciaországi központjában fejlesztik, tesztelik, és Katowicében gyártják, így az együttes kedvező hatásokat ki tudják használni. A végleges típusengedély a járművek franciaországi tesztelése után készülhet el – közölte a BKV. A szállítás ütemezéséről lapunk érdeklődésére annyit mondott a BKV, hogy a szerződésben rögzített ütemterv változatlanul érvényes, a felek nem módosították.