Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egy túrót lesz saját metrókocsink, már megint átdobtak minket a palánkon

2008.10.18

Isztambul kapja az állítólag a kisföldalattiról mintázott magyar metrókocsidizájnt?

Ugye emlékszünk még, hogy mi, a világváros lakói dönthettük el, milyen metrószerelvények járhatnak majd az új 4-es és a 2-es metrón? Idézzük az Index több mint két évvel ezelőtti tudósítását:

"Kérésemre több változatban is elkészítették az Alstom mérnökei az új metrószerelvények látványtervét, és a www.budapest.hu önkormányzati portálon lehet szavazni arról, hogy melyik verzió tetszik jobban a budapestieknek" - jelentette be hétfőn délbenDemszky Gábor főpolgármester a Gellért téri munkagödör szomszédságában.

A propagandaművelet azzal vált teljessé, hogy a főpolgár azt is megosztotta a közvéleménnyel, hogy maga kérte, a terv(variánsok) a kisföldalattira emlékeztessenek. Ezen a ponton átadom a tollam a hg.hu lelkes tudosítójának:

A design-t az Alstom formatervező-csapata készítette, amit a francia illetőségű cég azért állított fel, hogy járműcsaládjaikat minden egyes megrendelőnek más design-nal szállíthassa. A budapesti metró a Metropolis nevű járműcsaládhoz tartozik, legközelebbi rokonai Varsóban, Sanghajban és Szingapúrban futnak. Külsőre azonban nem biztos, hogy rájuk ismernénk, hiszen az alapvető paramétereken kívül az Alstom Designcsapata szinte mindent áttervez. A városvezetés kifejezett kérése az volt, hogy az új metró szerelvényeinek tervezésekor ne a régi szovjet modellt vegyék mintául, hanem eggyel korábbra nyúljanak vissza, a Milleniumi Kisföldalatti hagyományához, ahol az egymást követő szerelvény-generációk [szerelvénygenerációk] mind tartották magukat ahhoz a helyi szokáshoz, hogy a kocsik fő fényszórói a jármű pofázmányának közepén egymás mellett kapnak helyet.

Bár a három terv alig különbözött, de lezárult a szavazás, sőt, - noha aligha állítható, hogy a metróépítés csúszás- és botránymentesen halad - már be is mutatták a Lengyelországban készülő új szerelvényeket, az elsőnek épp mostanában kell megérkeznie Budapestre.

És akkor miről számolt be egyik kedves olvasónk, aki a szeptember végi, berlini InnoTrans kötött pályás kiállításon járt? Erről:

Igen, jól látják, a gyártó Alstom a standján a nekünk ígért metrókocsiéhoz kísértetiesen hasonlító orr-részt, mint az isztambuli metró tartozékát mutatta be. A kiállított vezetőfülke színezésén kívül gyakorlatilag csak abban különbözik a miénktől, hogy nem nyílik, nem osztott a homlokfala. (Budapest ugyanis egy olyan módosítást kért az Alstomtól, hogy a szerelvények elején is legyen egy szükségajtó az utasok esetleges kimenekítésére az alagútból.) Az is jól látható, hogy az egymáshoz közel ülő, páros fényszórók is pont olyanok lesznek a Boszporusz, mint a Duna partjai alatt.

Félreértés ne essék, sok bajom van a 4-es metróval, de speciel a szerelvények kinézetével semmi (itt látható a miénk, balra), abban se találok kivetnivalót, ha ugyanolyan járművekkel utazom, mint a globalizált világ (ha van ennek a szókapcsolatnak értelme) más nagyvárosainak lakói. Pici problémám azzal van, ha hülyének néznek, át akarnak verni, egyedi, hendméd termékként akarják eladni nekem a tucatkonfekciót.