Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egy jelentkező, hetvenöt busz

2008.02.04

Kép Egyetlen ajánlat érkezett a BKV használt buszok vásárlására hirdetett pályázatára – értesült lapunk. A BKV 3,3 milliárdért hetvenöt alacsony padlós Volvót vásárol Genfből.Számos furcsaság övezi a BKV legfrissebb közbeszerzési pályázatát, amelyet használt buszok beszerzésére írt ki. Információink szerint a BKV tenderbontói csütörtök délután egyetlen érvényes ajánlatot találtak. A cég még nem hirdette ki az eredményt – a városvezetés a fővárosi közgyűlés csütörtöki ülésén erre hivatkozva nem árulta el az ellenzéknek, hányan jelentkeztek a pályázatra.

A fővárosi képviselők a "helyi közforgalmú közlekedés támogatására 2007-ben megkötött megállapodás módosítása" tárgyú előterjesztésből értesültek a hetvenöt alacsony padlós busz vásárlásáról. Mivel a közlekedési cégnek nem állt rendelkezésre a 3,3 milliárd forintos vételár, a közgyűlés jóváhagyását kérte, hogy 906 millió forintot csoportosíthasson át a kettes metró szerelvényeire félretett pénzből. Ezt az összeget természetesen nem spórolta meg a BKV, amint sorra kerül a metrókocsi-vásárlás, pótolnia kell.

A pályázatot úgy írta ki a BKV, hogy csak olyan vállalkozás jelentkezhetett, amely minimum hárommilliárd forintos buszforgalmazást tud felmutatni. Ezzel kizárta azokat az önkormányzatokat, amelyek hasonló buszokat használnak. Wintermantel Zsolt (Fidesz) a városüzemeltetési bizottság alelnöke a közgyűlési vitában kifogásolta, hogy a BKV így nem tud közvetlenül önkormányzattól vásárolni, szükség van egy közreműködőre, s ez nyilvánvalóan megdrágítja a beszerzést.

"Nagyon furcsának találom, hogy a bizottság szerdai vitájában még arról volt szó, hogy egy új busz árának 30–50 százalékáért juthatunk a használt járművekhez. Ehhez képest egy nappal később a közgyűlésben ez az arány 50–70 százalékra módosult. Felmerül a kérdés, mi történt huszonnégy óra alatt ezzel a 20–40 százalékos különbözettel" – osztotta meg kételyét lapunkkal az ellenzéki politikus. Wintermantel azt is különösnek tartja, hogy a kiírásban milliméterre pontosan meghatározták a vásárolandó buszok jellemzőit. Ennek ugyanis nyilvánvalóan nem tud több típus megfelelni.

A városházáról hetekkel korábban kiszivárgott hírek szerint Genfből érkeznek a hatéves járművek, amelyekben még motort kell cserélni, hogy megfeleljenek az Euro 4-es szabványnak. Antal Attila vezérigazgató a közgyűlésben nem válaszolt arra a kérdésre, hogy az Alfa Busz Kft. is indult-e a versenyen, azt azonban elárulta, Volvo 7000-es buszokról van szó. Az Alfa Busz Volvo-alvázra épített buszai 2005-től teljesítenek szolgálatot a BKV egyes újpesti járatain. Ezeket a Nógrád Volán üzemelteti, amelynek éléről ült át 2006-ban Antal Attila a BKV vezérigazgatói székébe.