Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Koszosak a buszok Ön mennyire elégedett a BKV-val és a Volánbusszal?

2008.03.10

A budapesti és Pest megyei lakosok közel fele elégedett a BKV és Volánbusz hálózati lefedettségével és a jelenleg érvényben lévő menetrenddel, a tisztaság, a kényelem, a biztonság és a jegyértékesítés azonban fejlesztésre szorul - derül ki a Gfk február elején készített telefonos kutatásából.

A Gfk kutatása szerint a BKV utasai többnyire nem utaznak Volánbusz járatokon (41 százalék), közel egynegyedük csupán évi rendszerességgel, 10-10 százalékuk havi és heti, 12 százalékuk pedig napi rendszerességgel veszi igénybe a Volánbusz járatait. Érdekesség, hogy szignifikánsan több nő utazik napi rendszerességgel Volánbusz járatokon, mint férfi.

A járművek tisztaságát a megkérdezettek egy ötfokozatú skálán 2,8-ra értékelték, mindössze 23 százalékuk volt valamelyest vagy teljesen elégedett. A kutatásból kiderül, hogy a járművek tisztaságával a fiatalabbak és a nők elégedetlenebbek. Valamivel jobb a helyzet a kényelem szempontjából, amellyel az utasok 34 százaléka elégedett. A megkérdezettek 39 százaléka ítélte meg pozitívan az utasterek hőmérsékletét.

A felmérés szerint a BKV és a Volánbusz utasainak többsége (62 százalék) elégedett a napközbeni utazás biztonságával, mindössze 10 százalékuk fejezte ki elégedetlenségét. Egészen más a helyzet az éjszakai utazás biztonsága esetében, amellyel az utasoknak mindössze 20 százaléka elégedett, viszont közel kétszer ennyien elégedetlenkednek. A nők nagyobb arányban bírálták az éjszakai utazás biztonságát, de a férfiak is inkább csak kielégítőnek tartják azt, mintsem megfelelőnek.

Éjszaka veszélyes

A megállók tisztaságára az utasok közel fele panaszkodott, mindössze ötödük bizonyult elégedettnek. A megállók kényelmével a megkérdezetteknek már kevesebb mint ötöde volt elégedett, a válaszadók fele szerint a szolgáltatás nem megfelelő. Úgy tűnik, a megállók nappali biztonságával nincs különösebb gond, mindössze 12 százalék nyilatkozott negatívan, éjszaka azonban az utasok egyharmada nem tartja biztonságosnak a megállókat, és nagyon kevesen, 15 százaléknyian bizonyultak elégedettnek.

Tiszta? Kényelmes? Biztonságos? Sűrűn jár? (Fotó: Járdány Bence)


A BKV és a Volánbusz jelenleg érvényben lévő menetrendjével az utasok többsége elégedett, de legalábbis közömbös, bár a megkérdezettek több mint egyharmada gyakran úgy érzi, hogy a járművek közlekedése köszönőviszonyban sincs a menetrenddel. Az átszállások tekintetében megoszlanak a vélemények, mindenesetre pont ugyanannyian vélik úgy, hogy jók az átszállási kapcsolatok, mint ahányan úgy érzik, hogy túl sokat kell várniuk a megállókban.

Bizonyára a BKV számára is sokat mondó adat, hogy az utasoknak már most is csak a 30 százaléka elégedett a járatok sűrűségével. A járatsűrűségeket napszakonként vizsgálva látható, hogy a reggeli órákban inkább elégedettebbek a járatsűrűséggel, mint az éjszakai órákban. Az éjszakai közlekedés értékelésénél a válaszadók közel fele közepes értéket adott, míg a további 42 százalék túl hosszúnak tartja a várakozási időket - olvasható a Gfk tanulmányában.

A hálózati lefedettség megítélése mindkét cég esetében pozitív, mind a BKV, mind a Volánbusz utasainak csak tizede gondolja úgy, hogy nehezen közelíthető meg Budapest, illetve Pest megye minden része. A Volánbusz esetén látható, hogy a megkérdezettek fele valószínűleg nem használja rendszeresen ezen járatokat, így sem rosszra, sem jóra nem értékelték, a BKV hálózati lefedettségével ugyanakkor az utasok kétharmada elégedett.

Áll a sor

A megkérdezettek véleménye a jegy- és bérletek pénztárnál történő vásárlások kapcsán közel azonos arányban megoszlik az adható három válasz között, miszerint nem tapasztalható sorban állás, illetve kis és nagymértékben tapasztalható. A hónapok eleji bérletváltások során kritikus mértékben jelenik meg a hosszú sorban állás, amint azt a válaszadók kétharmados többletvéleménye is mutatja.

Az automaták elérhetőségét tekintve a válaszadók közel fele nem talál mindig a választott útvonalakon jegyértékesítő automatákat; működési arányuk megoszlik, de a válaszadók fele valószínűleg nem is használja a jegyvásárlás ezen módját - állapítja meg a Gfk.

A tanulmány megállapítja: a legnagyobb fejlesztési lehetőséget a jegyértékesítés rendszere rejt magában, de ugyanilyen arányú hangsúly fektetendő a járatsűrűség javítására és az átszállások számának csökkentésére is. A menetrend és a vele összehangolt járműközlekedés is további fejlesztési lehetőségeket vet fel. Jelenleg a hálózati lefedettséggel elégedettebbek a legnagyobb mértékben a válaszadók, mely kapcsán az elégedettség legalább szinten tartása kell, hogy hosszú távú stratégiai szempont legyen.