Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


1-es és 3-as villamos meghosszabbítása

2008.06.23

Jórészt uniós támogatásból hosszabbítaná meg és korszerűsítené az 1-es és a 3-as villamos vonalát a főváros; a 44 milliárd forintos beruházás költségeinek 77 százalékára pályázik Budapest. A projektben új, alacsonypadlós villamosok beszerzése is szerepel, a főpolgármester ezzel kapcsolatban megjegyezte: a Combino-botrány többé nem ismétlődhet meg.Ha a kormány, majd Brüsszel is rábólint, a jövő év elején megkezdődhet az 1-es és a 3-as villamos vonalának meghosszabbítása és korszerűsítése, elkészült ugyanis a projekt európai uniós támogatásának pályázati anyaga - jelentette be pénteki sajtótájékoztatóján Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós. A pályázatról jövő csütörtökön dönt a Fővárosi Közgyűlés.

A jelenleg 300 kilométeres villamoshálózat fejlesztésének keretében az 1-es villamos vonalát mindössze egy kilométerrel meghosszabbítva átvezetik a Lágymányosi hídon, és két új megálló is épül a Nádorkerti útnál és a Budafoki útnál. A 3-as villamost 720 méterrel hosszabbítják meg, így az Pesterzsébet felső állomásnál eléri majd a Ráckevei HÉV-et, ahol új intermodális csomópont jön létre.

A hosszabb távú tervek szerint az 1-es vonalat az Etele térig vezetnék ki, a 3-ast pedig mindkét irányban meghosszabbítanák, észak felé a Béke térig, déli irányban pedig Pesterzsébet városközpontjának érintésével Csepelig, erre azonban egyelőre nincs pénz. 

Soha többé káosz

Demszky Gábor elmondta: a beruházás során felújítják a pályát, a teljes energiaellátást és a megállókat. A főváros célja, hogy Budapest élhetőbb és átjárhatóbb legyen, ezt szolgálja a 2-es metró felújítása, a 4-es metró építése, és az úgynevezett budai fonódó villamoshálózat jövőbeni kialakítása - tette hozzá. A főváros szeretné továbbra is fenntartani a közösségi közlekedés és az autós közlekedés 60-40 százalékos arányát, amely egyébként európai viszonylatban jónak számít. 

Minden negyedik villamos akadálymentes lesz a vonalon (Fotó: Járdány Bence)


A projekt 55 villamosmegálló átépítését és 16 új, alacsonypadlós szerelvény beszerzését is tartalmazza; ebből 7 darab, körülbelül 54 méteres (ekkorák a Combinók is) villamos az 1-es, 9 darab 33 méteres szerelvény pedig a 3-as vonalán közlekedik majd. Így a két járaton minden negyedik villamos akadálymentes lesz, az alacsonypadlós villamosok 30 perces követési idővel járnak majd - számolt be a részletekről Hagyó Miklós.

Demszky Gábor megjegyezte: a Combino-projekthez kapcsolódó "kaotikus felújítás még egyszer nem fordulhat elő". 

Később már nem jön pénz

Az Európai Bizottság április 30-án döntött arról, hogy a jövőben az unió akkor is támogatja az úgynevezett gördülőállomány, azaz a járművek cseréjét, ha az nem jár együtt hálózatfejlesztéssel - ez korábban feltétel volt. A bizottságnál a kedvezőbb feltételek érdekében az európai városokat tömörítő Eurocities lobbizott, a szervezetet általában a budapesti főpolgármester képviselte - hangzott el a sajtótájékoztatón.

Jóllehet Brüsszel elsősorban a regionális jelentőségű vasút esetében támogatja a járműbeszerzést - Budapesten ennek elsősorban a HÉV felel meg -, a főváros vezetése azonban abban bízik, hogy mivel az 1-es villamos körjárat és épp a belső kerületeket kerüli el, sikerül a vonalat regionális vasútként meghatározni.

Az 1-es vonal korszerűsítésének első üteme 26,5 milliárd, a 3-asé 17,5 milliárd forintba kerül; az összesen 44 milliárd forintos beruházást 77 százalékban vissza nem térítendő uniós támogatásból fizetné a főváros. A főpolgármester elmondta: az önkormányzatnak a jelenlegi helyzetben még a pályázati önrész előteremtése is gondot okoz.

"Most minden egyes forinthoz kettő, három vagy akár négy forintot is kaphatunk, most még jogosultak vagyunk olyan támogatásra, amelyre később már nem" - mondta Demszky. Ebben a költségvetési ciklusban Budapest még nagyobb támogatási összegre pályázhat, a főváros fejlettségi szintje miatt azonban a következő időszakban már kevesebb pénzt kaphat majd Brüsszelből.