Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A metró motorkocsik általános ismertetése...

2009.10.14

A budapesti metró gördülőállománya szovjet gyártmányú EV , EV3 valamint 81-717 és 81- 714 típusú metrokocsiból áll.

A négyféle motorkocsi közül az 1970- 1972-ben szállított EV típusú metrókocsik nálunk alaptípusnaknak tekinthetők. A később leszállított EV 3 , valamint a 81. 717 és a 81- 714 típusú  motorkocsik lényegében az alaptípus korszerűsített , illetve továbbfejlesztett változatai.

Kép

Az EV típusú motorkocsik az 1934-ben kezdődő szovjet metrókocsi gyártás fejlődése során kialakult legutolsó , sorozatban gyártott " E " típusának európai nyomtávra készült változata . EV típusnál a V betű Vengria = Magyarország azaz a budapesti metró részére gyártott motorkocsit jelent .

Az E típusú metrókocsikat 1962-tól gyártották ls az elöbbi  " A " . " B " , " G " , " D " típusokhoz képest igen szembetűnő a tömeg  ( "A " típus 51,7 Tonna ) " E " típus 31,7 Tonna , a dinamikai ( maximális sebesség 65 km/h ról 90 km/h ra a gyorsulás , illetve egyéb jellemzők ( ajtónyílás szélessége 950 mm-ről 1280 mm -re változott ) lényeges javulás .

 

Alaptípus ismertetése ( EV ):

 Kép 

Az EV típusú metrókocsik - motorkocsik , azaz a kocsik minden egyes tengelyét vontatómotor hajtja.

A metrókocsik kettő db kéttengelyes forgóvázzal , vezetőfölkével , 8 db kétszárnyas tolóajtóval rendelkeznek , melyek közül kettő homlokajtó , egy az utastér felé , egy pedig a peron felé nyíló oldalajtó.

Forgóvázként két- két áramszedő , valamint a vezetőfülke homlokrészén két fényszórót és két zárójelző lámpát szereltek fel .

Az utastérben az üléseket hosszirányban helyezték el az utasok részére biztosítandó minél szélesebb átjárók kialakítása érdekében.

A kocsik természetes szellőzésűek. A szellőzés intenzitásának növelése érdekében 6 db oldalsó ablak a felső része nyitható. ( Oldal irányba eltolható )

Mindek kocsit öngerjesztéses villamos ellenálásfékkel , légfékkel és rögzitőfékekkel látták el .

A villamosfék alkalmazása lehetőve tette a közlekedés biztonságának lényeges növelését , ugyanis a villamosfék kezelése egyszerű a szerelvény minden kocsiján egyszerre működik , a kerekek megcsúszása kevésbé valószínű ( a kerekek a forgási sebességének csökkenésével a fékező erő is kisebb lesz ) , a kerékabroncsok nem melegszenek .

Ezen kívül a féktuskók kopásából származó por elenyésző , mivel a tuskós fékezést kb . 10 -12 km/h sebességről történő fékezésnél használunk.

Ez az alagútban való közlekedésnél rendkívül fontos hiszen kevésbé szennyezi a levegőt. Ugyanakkor eszközmegtakarítást  is jelent ui. a féktuskók élettartama a villamosfék alkalmazásával kb. 25 szörösére nőtt.

A vonatszerelvénybe sorolt kocsik távirányítással vezérelhetők, azaz a szerelvény első kocsijának vezetőfülkéjéből vezérlik a többi kocsit is .

A legkisebb vonategység két , a vezetőfülkéjükkel különböző irányba fordított motorkocsikból áll.

A kettőnél több kocsiból álló vonatszerelvények  közbülső kocsijai  tetszőleges irányba forgathatók.

Már korábban említettük , hogy az EV típusú kocsik egy hosszú fejlődési folyamat eredményeként jöttek létre,

Ennek a fejlődési folyamatnak a lényegét , a metrókocsik fejlesztésének , korszerűsítésnek célját a következőképpen fogalmazhatjuk meg.

Változatlan alagútméretek mellett a metrókocsikban rejlő tartalékok , lehetőség feltárásával és kihasználásával növelni kell a metró vonalak áteresztőképességét, vagyis egy meghatározott útvonalon ( keresztmetszeten) egységnyi idő alatt minél több utast lehessen elszállítani.

Ugyanakkor állandóan növelni kell a forgalom biztonságot , maximálisan biztosítani kell a forgalombiztonságot  ,maximálisan biztosítani kell az utasok kulturált környezetben ,kultúrált körülmények között tőrténő gyors elszállítását , a kényelmes utazási feltételeit .

Ennek érdekében növelik a kocsik gyorsulását és lassulását , a maximális sebességét , a befogadóképességét  , az ajtók nyilásszélességét ( az állomásokon való tartozkodás idejének a csökkentése érdekében ) ,azonos körülmények mellett a kocsik önsúlyát csökkentik stb.

Korszerűsítik az üléseket , az utastér megvilágítását , szellőzését és esztétikai megformálását , a kocsik rugózását és hangszigetelését . Külön hangsúlyt kapott a korszerű kultúrált utastájékoztatás .

Az elmondottak alapján megállapíthatjuk , hogy az EV típusú metrókocsi a korszerű , kultúrált és a kényelmes utazás követelményeinek megfelelő és versenyképes a legnyagobb metrókocsi gyártó vállalatok motorkocsijaival.

További ismeretlen képek hamarosan...

Írta: Mirák Róbert

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

1195 bp árpád utca 11/A 5. em 15.

(kovács pál, 2017.04.18 10:13)

tetszik ez a hármas ev3 metró szerelvény

Imádom

(Márk, 2011.03.04 19:57)

Imádom az Ev tipusú szerelvényeket meg a 81.717 tipusú szerelvényeket! És azt kívánom hogy soha ne cseréljék le őket.